Praktische informatie

Klachtenregeling

Klachtenregeling


Als geregistreerde fysio- en manueel therapeuten proberen wij ons vak zo goed mogelijk uit te oefenen en het contact zo vlot en prettig mogelijk te laten verlopen.

Toch kan het gebeuren dat u een klacht heeft over de behandeling of ontevreden bent over de manier waarop uw fysiotherapeut of zijn medewerker met u omgaat. Dan is het goed om uw klacht kenbaar te maken. Niet alleen voor uzelf, maar ook voor andere cliënten en voor de kwaliteit van de fysiotherapie.

In gesprek met uw fysiotherapeut

Om te beginnen is het de moeite waard om een persoonlijk gesprek aan te gaan met uw fysiotherapeut of contact op te nemen met een van de praktijkhouders. Hopelijk kunnen wij samen met u uw klacht bespreken en voor een gepaste reactie of oplossing zorgen. Als u dat prettig vindt, kunt u een familielid of vriend(in) vragen bij dit gesprek aanwezig te zijn.

Voor advies over de aanpak van het gesprek kunt u terecht bij patiëntenorganisatie zoals Zorgbelang. Bij Zorgbelang kunt u ook een probleem melden in plaats van direct een klacht in te dienen.

Waar kunt u terecht met uw klacht?

Levert een gesprek niet het gewenste resultaat op, dan kunt u bij twee instanties met uw klacht terecht:

  1. de Geschillencommissie
  2. het Regionaal Tuchtcollege.

Op www.defysiotherapeut.com leest u wat deze instanties voor u kunnen betekenen.

Bij welke instantie u het beste kunt aankloppen, hangt af van het doel dat u wilt bereiken. Beide commissies hebben namelijk een andere bevoegdheid om maatregelen te nemen. In alle gevallen wordt u klacht behandeld door een onafhankelijke commissie. De behandeling van uw klacht is gratis. Eventuele kosten voor bijstand, bijvoorbeeld als u een advocaat inschakelt, komen voor uw rekening. Vanzelfsprekend gaan alle commissies zeer zorgvuldig en vertrouwelijk met uw klacht om.